September 12, 2010

Permit Menguburkan (Am 138 - Pin.1/78).

Undang-undang di Malaysia, "Permit Menguburkan" perlulah diperolehi daripada pihak berkuasa terlebih dahulu sebelum mengkebumikan mana-mana mayat. Jikalau si-mati meninggal dunia di rumahnya maka waris yang terdekat hendaklah melapurkan kematian tersebut di Balai Polis yang berdekatan bagi mendapatkan "Permit Menguburkan". Jikalau si-mati meninggal dunia di Hospital, maka pihak hospitallah yang bertanggungjawab mengeluarkan "Permit Menguburkan" kepada waris-waris terdekat.


Permit Menguburkan

Waris si-mati hendaklah menyerahkan satu salinan fotokopi "Permit Menguburkan" tersebut kepada penggali kubur dan seterusnya disimpan oleh pihak masjid. Salinan asal adalah untuk waris terdekat bagi melapurkan kepada "Pejabat Pendaftaran Negara" yang berhampiran untuk mendapatkan "Sijil Kematian" bertujuan  bagi waris-waris untuk membuat persiapan menuntut harta pesaka si mati kelak.



Rujuk pada Permit Mengubur yang baru:
http://islamicundertaker.blogspot.com/2011/12/prosedur-baru-permit-mengubur.html



2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...
saya nak buat pertanyaan sikit tentang no kubur. dari mana kita nak menyemak smula no kubur si mati? nak rujuk di jabatan mana?

Mohd Ismail Bin Mohd Hashim said...

Walaikumusalam.
Terima kasih bagi yang bertanya.
Tidak semua kubur di Malaysia mempunyai lot no dan ianya berbeza dari negeri ke negeri. Jikalau pada tanah perkuburan yang mempunyai lot no kubur maka tuan bolehlah bertanyakan di Pejabat Agama daerah masing-masing.
Di Tanah Perkuburan Islam Sungai Petani(TPISP) memang ada dikeluarkan kad pengenalan lot kubur si mati.Penyemakan ini boleh dibuat melalui ajk TPISP dan bukan di Pejabat Agama Sungai Petani.