July 01, 2014

AIR SEMBILAN YANG DISEBUT DALAM KITAB AL BANJARI DAN AL FATANI

Kursus Mandi Mayat
 
 

Melihat pada kitab-kitab yang berkaitan dengan mandian mayat, terutama sekali bagi kitab-kitab Jawi lama seperti 'Sabilulmuhtadin' dan 'Baghiyatutollab' yang dikatakan  mempunyai persamaannya pada mandian mayat di dalam kedua-dua buah kitab tersebut, maka saya merasa amat penting sekali bagi mengkelasifikasikan terlebih dahulu bagi  menamakan mandian tersebut sebagai 'Madian Al Banjari' yang disandarkan kepada kitab Ulama Banjar 'Sabilulmuhtadin' dari Bajarmasin, Indonesia dan 'Mandian Al Fatani' yang disandarkan kepada kitab 'Baghiyatutollab'  yang dituliskan oleh  Ulama Petani, Thailand. Dengan itu mudahlah buat saya dan pembaca-pembaca menyebut yang mana satu mandian mayat itu dan ini. Kerana itu, saya memohon ampun dan maaf kepada penerbit kitab-kitab tersebut di atas memberi nama-nama mandian jenazah yang mana mungkin tidak seharusnya ada sedemikian rupa di dalam kitab-kitab mereka itu. Justeru itu sekali lagi saya memohon maaf. 

 
Kitab Ulama Banjar 'Sabilulmuhtadin' dalam tulisan Jawi
Oleh Sheikh Mohammad Arshad Bin Abdullah Al Banjari.
 

Mandian Al Banjari - Sekurang-kurangnya dengan meratakan air ke seluruh tubuhnya.

Mayat dimandikan sebanyak 3 kali(Dikira 1 kali mandi).
1. Kali yang pertama, dimandikan dengan air bidara atau sabun,
2. Kali yang kedua, dimandikan dengan air bagi menghilangkan bekas air bidara atau sabun.
3. Kali yang ketiga, dimandikan dengan air bersih ( خلص ) daripada kepala hingga ke hujung kaki, dan inilah yang menggugurkan yang wajib dan sunat di bubuh sedikit kapur barus padanya.

Sunat di tambah lagi dengan mandian kali 2, dan kali 3 dan menjadi sembilan kali semuanya.

Maka terhasil pula dua kifiat lagi  pada 'Mandian Al Banjari' ini yang serupa kaedahnya pada 'Mandian Al Fatani' yang terdapat di dalam kitab 'Baghiyatutollab'.
 
Rujuk: Sabilulmuhtadin (Jawi) Bhg2 ms70 (perlu dihuraikan).

Perkataan mandian 'Air Sembilan' yang di kata melepaskan yang wajib bagi mayat, ada tersebut di dalam kitab yang bernama 'Baghiyatutollab' karangan Sheik Daud Bin Abdullah Al Fatani dari Petani, Thailand yang ditulis kira-kira pada pertengahan abad yang ke lapanbelas. Perkataan 'Air Sembilan' ini tidak asing lagi bagi pemandi-pemandi mayat yang mengikuti kitab ini, bahkan telah menjadikan   'Mandian Al Fatani' ini sebagai mandian mayat yang lazim bagi masyarakat Melayu Nusantara yang berlandaskan kepada hukum Syara.  


 
 
Kiab Ulama Petani 'Baghiyatutollab' dalam tulisan Jawi.
Oleh Sheikh Daud Abdullah Bin Idris Al Fatani.

 
Mandian Al Fatani - Sekurang-kurang memandikan mayat itu meratakan air pada segala tubuhnya dan tiada wajib berniat.

Kifiat pertama:
1. Dimandikan dengan air daun bidara.
2. Dimandikan dengan air bagi menghilangkan air daun bidara.
3. Dimandikan dengan air bersih  ( خلص ) dari kepala hingga ke hujung kaki (Inilah dikatakan 3 kali
    mandi).

Diperbuat pula lagi enam kali seperti di atas, dan jumlah menjadi sembilan kali mandi semuanya dan inilah di katakan 'Air Sembilan' yang melepaskan yang wajib.

Kifiat kedua (yang terlebih afdhal).
1. Dimandikan dengan air bidara.
2. Dimandikan dengan air bersih bagi menghilangkan air daun bidara (Inilah dikatakan 2 kali mandi).

Diperbuat pula lagi 4 kali mandi seperti di atas, dan jumlah menjadi enam kali mandi semuanya.
3. Dimandikan dengan air bersih tiga kali daripada kepala sehingga hujung kaki. Sunat di bubuh sedikit kapur barus pada air tersebut pada mandian ke tujuh, ke lapan, dan ke sembilan yang menggugurkan atau melepaskan yang wajib.
 
Rujuk: 'Baghiyatutollab' (Jawi) Bhg.2 ms 10. (perlu dihuraikan).
 
Kedua-dua kifiat ini harus di perlihatkan dan ditinjau dengan lebih teliti dalam semua aspek perlaksanaan mandiannya supaya ianya tidak akan menimbulkan sebarang kekeliruan tentang kebilangan mandi ini di kalangan pemandi-pemandi mayat terutama pada yang baru belajar. Mandian mayat boleh dilakukan mengikut kelaziman setempat asalkan tidak  menjadi sesuatu yang bersalahan dengan hukum Syara, sebab mandi mayat tidak mempunyai keadah yang tertentu asalkan semuanya kembali merujuk kepada Hadith Sahih Rasulullah s.a.w. dan persetujuan para Ulama dalam perihal mandi mayat.

Bagaimanapun terdapat juga mandian Al Fatani dari kitab-kitab dari Petani  seperti 'Furu Al Masail', 'Kasfullisam' dan juga di dalam mandian Al Banjari dari kitab 'Sabilulmuhtadin' yang  hanya menyebutkan perkatan 'Sembilan' pada kebilangan mandian mereka. Justeru itu jelas bagi kita bahawa perkataan 'Sembilan' itu ada mempunyai hubungkait dengan istilah 'Air Sembilan' yang diguna pakai dalam mandian mayat cara Al Banjari ataupun cara Al Fatani. Inilah di katakan yang menutup ( كسف ) dari apa yang terkandung sebenarnya di dalam bahasa kelasik itu sendiri.

Kitab-kitab seperti ini agak sukar dibaca di zaman sekarang, bahkan perlu bimbingan dari guru-guru yang mahir dan juga kajian yang mendalam dengan ertikata memahami bahasa kelasik dan tulisan Jawi lama yang diguna pakai pada hampir dua setengah abad yang lalu. Maka ini perlu kepada penghambaan dan pengorbanan.
 

Wallahu ta'ala a'lam.
 

* Menutup - كسف
* Bersih -    خالص

 

No comments: