June 25, 2010

Mati Syahid

Mati syahid terbahagi kepada tiga peringkat:
  1. Syahid dunia dan akhirat.
  2. Syahid dunia.
  3. Syahid akhirat.
Syahid dunia dan akhirat
Orang-orang Islam yang terbunuh dalam 'Perang Sabil' dengan orang-orang kafir demi mempertahankan dan menegakkan agama Allah, iaitu agama Islam. Matinya dalam perjuangan sama ada ia dibunuh oleh orang kafir, terkena senjata sendiri atau terkena senjata rakan seperjuangan orang-orang Islam dengan tidak sengaja. Yang gugur syahid dalam keadaan sedemikian, dimuliakan serta diberikan keistimewaan di dunia dan akhirat.

Hukumnya:
  1. Haram dimandikan mayatnya.
  2. Sunat dikafan dalam pakaian yang berlumuran darah.
  3. Haram disembahyangkan.
Syahid dunia
Orang-orang Islam yang terbunuh dalam peperangan dengan orang-orang kafir (tetapi telah merosakkan perjuangan yang mulia tersebut dengan melakukan sesuatu yang dilarang). Seperti berjuang kerana riak, atau mencari nama, terbunuh kerana melarikan diri, atau menggambil harta rampasan perang yang belum diagihkan.

Hukumnya:
  1. Dimandikan.
  2. Dikafankan.
  3. Disembahyangkan.
Syahid akhirat
Orang-orang Islam yang matinya kerana penyakit yang berat, kerana kemalangan seperti mati lemas, mati terbakar, mati kerana keruntuhan bangunan atau tertimbus tanah atau batu dan sebagainya. Mati dibunuh dengan inayai, mati dalam keadaan berdagang di negeri orang, perempuan mati bersalin dan sebagainya.

Hukumnya:
  1. Dimandikan.
  2. Dikafankan.
  3. Disembahyangkan.

Rujuk: Kitab 'Mastika Hadith Rasulullah s.a.w.' Jil.2 ms.410







Mayat terbahagi pada lima keadaan

Yang mati pada gulongan tua dan muda (lelaki dan perempuan)

1. Mayat dalam keadaan baik tubuh badannya.
    Mayat yang sempurna anggota tubuh badannya dan tidak cacat. 

2. Mayat yang uzur.                           
    Mayat yang uzur kerana tua, sakit, cacat, sebab-sebab kemalangan
    dan bencana alam. 

3. Mayat yang tidak cukup sifatnya.   
    Mayat yang cacat daripada asal lahirnya.

4. Mayat yang tidak hadir atau ghaib. 
    Mayat yang tidak diketemui, dan mati di luar negeri.

5. Mayat yang syahid.
    Rujuk 'Mati Syahid' bth. June 25, 2010.




June 24, 2010

Yang lebih utama memandi mayat orang Islam

Mayat lelaki dewasa.
Si mati dimandikan oleh kaum lelaki, diutamakan daripada waris-waris terdekatnya seperti isteri, dan anak-anaknya.

Mayat perempuan dewasa.
Si mati dimandikan oleh kaum perempuan, diutamakan daripada waris-waris terdekatnya seperti suami, dan anak-anaknya.

Mayat kanak-kanak yang masih kecil lelaki dan perempuan.
Si mati dimandikan oleh kaum lelaki atau perempuan.

Mayat 'Khunsa Muskil' (Bukan bersifat lelaki dan bukan bersifat perempuan).
Si mati dimandikan oleh waris-warisnya yang terdekat terdiri daripada kaum lelaki atau perempuan. Juga harus dimandikan oleh kaum lelaki atau perempuan yang bukan muhrimnya. Kafannya dengan lima lapis kain dan berdiri Imam pada pinggangnya ketika solat jenazah.

Mayat 'Khunsa Wadhih' (Yang mempunyai dua alat kelamin, tetapi satu yang berfungsi).
Si mati dimandikan oleh kaum sejenisnya.
  1. Si mati disahkan oleh penjaganya, selalu berkelakuan seperti perempuan sebelum mati, maka dimandikannya oleh kaum perempuan, dan pengurusan mayatnya diperbuat seperti mayat perempuan dewasa. 
  2. Si mati disahkan, selalu berkelakuan seperti lelaki pula, maka kaum lelakilah yang memandikannya dan pengurusan mayatnya diperbuat seperti mayat lelaki dewasa.
Mayat lelaki yang kekal meniru perwatakan perempuan.
Si mati dimandikan oleh kaum lelaki atau waris-waris terdekat, walaupun si mati telah menjalani suatu pembedahan pertukaran jantina.

Mayat perempuan yang kekal meniru perwatakan lelaki.
Si mati dimandikan oleh kaum perempuan atau waris-waris terdekatnya.



June 23, 2010

Syarat bagi pemandi mayat dan persediaan bilik mandi mayat

  1. Merdeka - Bebas, berani, sabar, berilmu, dan amanah.
  2. Islam.
  3. Bukan penjenayah atau pembunuh terhadap si mati.
  4. Bukan seteru atau musuh si mati.
  5. Bukan kanak-kanak.
  6. Bukan fasik.
Rujuk Kitab 'Sabil al-Muhtadin' 2:72 

Pemandi-pemandi mayat terdiri daripada:
  1. 2 x pemandi.
  2. 1 x pembantu (penjurus air).
  3. 1 x waris atau wali terdekat sebagai saksi.
*   Peristiwa tentang Rasullah s.a.w. dimandikan oleh: Saidina Ali dan Fadhil Bin Abbas,Usamah Bin Zaid menjurus air, dan dihadhiri oleh Saidina Abbas r.a.(bapa saudara Nabi).

Rujuk Kitab 'Sabil al-Muhtadin' 2:69


Perihal mandi mayat
  1. Mayat yang berpenyakit seperti HIV/AID, atau kecederaan teruk sebab kemalangan seperti tubuh terbakaran dan sebagainya, mayat diutamakan mandi di hospital.
  2. Pemandi-pemandi mayat ditegah sekali jangan menceritakan perihal rahsia tubuh si mati kepada umum dan ini merupakan suatu amanah.
  3. Jika keluar najis daripada mayat selepas mandi atau pada kafannya maka tidaklah perlukan memandinya semula, hanya perlu dibersihkan sahaja.


Persediaan di bilik mandi mayat

Bilik mandi mayat hendaklah sederhana luasnya, di mana pemandi-pemandi bebas bergerak semasa memandikan mayat dan bilik mandi hendaklah dalam keadaan tertutup supaya tidak kelihatan pada orang ramai. Bilik mandi boleh disediakan dengan bau-bauan yang wangi.


Persiapan mandi mayat secara tradisional 



Peralatan mandi tradisional
  1. 1 x Palong mandi mayat fiberglas.
  2. 1 x Paip air.
  3. 4 x Bekas air.
  4. 1 x Meja untuk peralatan mandi.
  5. 1 x Bekas kosong untuk persalinan mayat.


June 21, 2010

Cara mandi mayat Islam pesakit HIV/AID

Pejabat Kesihatan Daerah perlu diberitahu semua kes kematian HIV/AID. Rujuk Sekyen 10(1) Akta Pencegahan dan Pengawalan pesakit berjangkit 1988-"Adalah menjadi kesalahan kepada setiap penghuni dewasa mana-mana rumah tempat terdapatnya apa-apa penyakit berjangkit, tiap-tiap orang yang menjaga atau yang ada bersama dengannya, dan tiap-tiap orang yang bukan pengamal perubatan yang menyelenggarakan mana-mana orang yang menghidap atau yang mati akibat penyakit berjangkit jika tidak melapurkan kes-kes tersebut kepada Pegawai Kesihatan atau Balai Polis atau Ketua Kampung yang paling hampir dengan segera".

Mandi mayat HIV/AID mempunyai beberapa tambahan yang perlu ada pada mandi, kafan dan persiapan kubur mayat pesakit tersebut.

Perkakas mandi mayat pesakit HIV/AID:
  1. 2 x Botol yang berisi Klorox 1 litre.
  2. 3 x Timba.
  3. 1 x Basin.
  4. 1 x Kain kafan mayat (direndam dalam air Klorox (1:9) dan dikeringkan.
  5. 1 x Hamparan pelastik(4'x7').
  6. 2 x Gulung kapas. 
Persiapan untuk seorang 'Pemandi Mayat'.
  1. 1 x Penutup kepala.
  2. 1 x Cermin mata kalis air.
  3. 1 x Penutup mulut / hidung.
  4. 1 x Apron pelastik.
  5. 1 x Baju hujan pelastik.
  6. Sepasang sarung tangan getah.
  7. Sepasang kasut getah (tinggi).
Cara mandi mayat, dan kafan.
  1. Mandi mayat HIV/AID yang terbaik adalah di Hospital.
  2. Mayat dimandikan dahulu dengan air bersih yang dicampur dengan air 'Klorox' 1 litre (Sodium Hypochloride). Nisbah campuran-1 litre Klorox dicampur dengan 9 litre air bersih(1:9).
  3. Mayat dibiarkan selama 15 minit.
  4. Selepas 15 minit barulah dimandikan seperti biasa dilakukan pada mayat orang Islam.
Cara kafan mayat.
  1. Gunakan kain kafan yang pertama yang telah dikeringkan selepas direndam dalam air Klorox(1:9).
  2. Kain kafan yang ke 2 & 3 adalah kain biasa (Tanpa campuran air Klorox).
Persiapan Kubur.
  1. 1 x 1 kilo kapur (Cloride of Lime) ditabur ke dalam kubur.

June 20, 2010

Cara memandi mayat

Sebelum dimandikan, mayat hendaklah:
  • Dibersihkan
  • Diwudhukkan
  • Dimandikan
  1. Selepas wudhuk, bermula mayat dimandi dengan air daun bidara atau air sabun dari kepala hingga hujung kaki sambil digosok seluruh badannya dengan menggunakan kain sarong tangan kanan.
  2. Mayat dimandi dengan air bersih bagi menghilangkan air bidara atau sabun dari kepala hingga hujung kaki.
  3. Mayat dimandi dengan air bersih yang dicampur sedikit kapur barus dari kepala hingga hujung kaki.
  4. Sunat ditambah lagi dengan mandi kali yang ke dua dan ke tiga.
Nota:
Perkara 1,2, dan 3 ini dikatakan tiga kali mandi dan juga dibilangkan dengan sekali mandi.

Rujuk: 
Kitab 'Sabil al-Muhtadin' oleh Sheikh Mohammad Arshad Bin Abdullah al-Banjari. Bhg.2 ms.70 & 71.
Kitab 'Mastika Hadis Rasulullah s.a.w.' oleh Sheikh Abullah bin Muhammad Basmeih. Jld.2 ms.330.
          
        


Cara memandi mayat yang afdal

     Sebelum dimandikan, mayat hendaklah:
  • Dibersihkan
  • Diwudhukkan
  • Dimandikan
  1. Selepas wudhuk, bermula mayat dimandi dengan air daun bidara(sidir) atau air sabun dari kepala hingga hujung kaki serta digosok seluruh badannya dengan kain sarong tangan kanan.
  2. Mayat dimandi dengan air bersih bagi menghilangkan air daun bidara atau air sabun dari kepala hingga hujung kaki.(Perkara 1 dan 2 ini yang dikatakan sekali kali mandi).
  3. Diperbuat dua kali mandi seperti di atas.(menjadikan jumlah enam kali mandi semuanya).
  4. Mayat dimandi lagi tiga kali dengan air bersih yang dicampur sedikit kapur barus dari kepala hingga hujung kaki.(Inilah yang dikatakan tiga daripada sembilan kali mandi semuanya bagi melepaskan yang wajib).
Nota:
a.Mula mandi mayat di sebelah kanan hadapan dan kanan belakang badan daripada kepala hingga ke kaki kanannya.    
b.Kemudian mandi mayat di sebelah kiri hadapan dan kiri belakang badan daripada kepala hingga ke kaki kirinya.                
c.Kemudian mandi mayat dari tengah hadapan badan daripada kepala hingga ke hujung ke dua kakinya.

Rujuk:
Kitab 'Bughyatu al-Tulab' oleh Shiekh Daud bin Abullah al-Fatani.  Bhg.2 ms.9 & 10.
Kitab 'Sabil al-Muhtadin' oleh Sheikh Muhammad Arshad Bin Abdullah al-Banjari. Bhg.2 ms.71.


                  
            

June 19, 2010

Do it yourself funeral services

  1. Conduct a small family meeting towards performing the following : 1) The body bath, 2) The shroud, 3) The prayer, and 4) The burial. In the meeting you are 'The Chairman'.
  2. To decide whether the funeral management be handled by yourself, the mosque's representative, or the funeral undertaker.
  3. Provide funeral's financial requirement. 
  4. Inform  family friends, neighbors and relatives about the funeral.
  5. Reporting to the relevant authority about the deceased.
  6. Maintain a good relationship within the community and the mosque.
  7. Maintain a high standard of funeral management practice and be patient.




June 16, 2010

How to become an Islamic Funeral Practitioner.

  1. Be an apprentice to 'The Islamic Funeral Practitioner' in your area.
  2. Master the trade of  a) The body bath, b) The shroud, c) The prayer, and d) The burial (optional).
  3. Get yourself a recognised course in 'Islamic Funeral Practitioner'.

How to become an Islamic Funeral Director

  1. Be an 'Islamic Funeral Practitioner' first, until you have master the trade. ie a) The body bath, b) The shroud(kafan), c) The prayer(solat), and d) The burial (optional).
  2. Get yourself a recognised course on Islamic Funeral Undertaking.
  3. Have years of experiences in 'Islamic Funeral Undertaking', be knowledgeable, and have community exposures.
  4. Be familiar with your area of operation.
  5. You must have guts, ideas and be independent.
  6. Maintain a good relationship with your community and the mosque.
  7. Knowledge on administrative and financial management.




June 12, 2010

Bahawa Mati Itu Benar

Manusia yang hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja dan apabila sampai masanya, maka kembalilah ia kepada Allah s.w.t. dan inilah yang dikatakan matinya seseorang itu. Dalam pengertian Islam, mati bermakna berpisah dan keluarnya roh(nyawa) daripada tubuh seseorang itu setelah nyawanya diambil oleh malaikat Izrail a.s. yang bertugas sebagai pencabut nyawa. Maka dengan itu terhentilah segala fungsi seseorang itu sebagai manusia yang hidup di atas muka bumi ini.


Firman Allah s.w.t :

    بسم الله الرحمن الرحيم
            كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ اْلمَوْتِ وَاِنَّمَا تُوَفَوْنَ اُجُورَكُمْ يَوْمَ اْلقِيَامَةِ
             فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّـرِ وَاُدْخِلَ الْجَنَّـةَ فَقَدْ فَازَ
              وَمَاالْحَيَوةُ الدُّنْيَـآاِلاَمَتَـعُ الْغُرُوْرِ.

SURAH ALI IMRAN(KELUARGA IMRAN) Ayat 185.
Terjemahannya: Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. 

June 10, 2010

Funeral Director and Funeral Practitioner

Funeral Director
A person who only supervise or manage the Islamic funeral activities carried out on the following examples:
1) The body bath or washing, 2) The shroud (kafan), 3) The prayer (solat), 4) The burial and 5) The deceased financial status on burial management. 

Funeral Practitioner
A person who is actually involved physically as in the above examples 1, 2, 3, and 4 (optional).

*  The burial is done by the grave undertakers.

The Islamic Funeral Undertaking In Malaysia

Assallamualaikum. Dear brothers and sisters of Islam, I am taking this opportunity as a non profitable body highlighting the importance of the Islamic funeral services in many areas of our community. Only a few funeral directors and practitioners are available and the numbers are declining. Others have attended funeral courses conducted by mosques, suraus, schools and institutions of higher learning. But none or a few yet to practice the noble profession. To do that one has to be strong with sound mind and body and above all the 'Knowledge'. Knowledge alone is not enough if he or she is not brave to perform the funeral duties. I have conducted many classes on Islamic funeral services and I do understand the declining situation and I am sure in the near future hoping there will be many 'Funeral Directors' and 'Funeral Practitioners' around. InshaAllah.

The Islamic funeral undertaking in Malaysia, could be traced back to 12th century where Islam was first brought to the Malay Peninsula by the Arabs through India, Indonesia, Fatani and the Chinese  traders during Sultan Muzaffar Shah I of Kedah later on in Trengganu and Melaka. The religion of Islam exercised Syariah laws especially on its Islamic funerals that had taken place within the Muslim community. The funeral undertaking tradition was brought down from generation to generation and had continued without any change in its Islamic funeral rules. 

However in the 20th century the rules known to change a little from its lawful modus operandi, whereby the deceased's next of kin were mostly found to be in the reluctance of performing the funeral undertaking of their own family and Islam discouraged this. In Islam all family's funeral undertakings should be carried out by the nearest family group. Due to the family's reluctances, or perhaps lacking the knowledge of Islamic funeral undertaking, and the unpreparedness during the hard trying, in turned the imam in a nearby mosque  and his comity will be normally asked to perform all matters pertaining to the funeral or at its best leaving to the trustworthy  hands of  funeral undertakers. In Malaysia, the funeral undertakers and directors were considered nonprofit making and an unlucrative position held compared to their counterparts in other countries, but in Islam performing God's duty is the most prime and important task to fulfill.